Opony premium na nowy sezon

Eksperci Goodyear wskazują, dlaczego na sezon wiosenno-letni warto zdecydować się na opony klasy premium i jak w pełni wykorzystać ich potencjał.

W zależności od modelu opony letniej, różnica w długości drogi hamowania może wynosić nawet do 15 metrów na mokrej nawierzchni przy prędkości 80 km/h oraz do 7 metrów na suchej nawierzchni przy prędkości 100 km/h (AutoBild test 50 opon letnich 2023 w rozmiarze 225/45R18) . Zakup opony premium oczywiście wiąże się z większym wydatkiem, jednak, jak podkreśla producent, lista długoterminowych korzyści z tej inwestycji wykracza poza poprawę osiągów i komfortu jazdy.

Dwa razy więcej kilometrów 

Niemiecki magazyn motoryzacyjny Auto Bild w 2023 roku porównał 20 opon letnich w rozmiarze 225/45 R18 pod względem przebiegu i sklasyfikował zaliczany do segmentu premium model Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6 na pierwszym miejscu z wynikiem na poziomie 63 200 km. To ponad dwukrotnie dłuższy dystans w porównaniu do modelu, który zajął ostatnie miejsce w teście.

Auto Bild porównał te produkty również pod względem kosztu pokonania dystansu 1000 km. W tej kategorii Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6 okazała się najtańszą oponą z przelicznikiem 8,70 euro na 1000 km. To o około 50 proc. mniej niż średnia cena za 1000 km siedmiu ostatnich opon w rankingu (16,14 euro). Przekłada się to na oszczędność rzędu 50 proc. na każde przejechane 1000 km.

Gotowa na pojazdy elektryczne

Nowoczesne, wysokiej jakości opony letnie są także zoptymalizowane pod kątem specjalnych potrzeb pojazdów elektrycznych. Wszystkie opony Goodyear są zaprojektowane tak, aby nadawały się do użytku zarówno w pojazdach elektrycznych (EV), co potwierdza logo „EV Ready” na ścianie bocznej, jak i w pojazdach z tradycyjnym silnikiem spalinowym czy hybrydach.

Oznacza to, że konstrukcja opony Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6 została przystosowana do przenoszenia zwiększonej masy i wyższego momentu obrotowego, charakterystycznych cech pojazdów EV. W porównaniu do poprzedniego modelu jej wzór bieżnika redukuje hałas w kabinie. Komfort jazdy poprawiają też dwie inne technologie - SoundComfort, która pomaga zmniejszyć hałas wewnątrz samochodu nawet o 4 dB oraz SealTech, która uszczelnia przebicia bieżnika o średnicy do 5 mm. Oba rozwiązania są dostępne w wybranych rozmiarach Eagle F1 Asymmetric 6.

Osiągi i technologie w tle

Bardzo dobre właściwości Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6 na drodze potwierdzają liczne nagrody. W 2023 r. Auto Bild przyznał temu produktowi tytuł „Eco-Master”, a firmie Goodyear drugi rok z rzędu tytuł „Najlepszego producenta opon letnich”. Ponadto model ten w rozmiarze 235/55 R19 triumfował w najnowszym teście Auto Bild allrad (wydanie 11/2024 ).

Osiągi opony na drodze to zasługa najnowszych rozwiązań Goodyear, takich jak technologia Dry Contact Plus, która pomaga oponie dostosować się do stylu jazdy i wymagań pojazdu oraz poprawia osiągi na suchej nawierzchni w porównaniu do poprzedniego modelu. W mokrych warunkach pogodowych technologia Wet Braking Pro, oparta na doświadczeniu producenta w wyścigach, zapewnia większy mikrokontakt z nawierzchnią drogi, co przekłada się na lepsze prowadzenie i hamowanie w stosunku do produktu poprzedniej generacji.

- Goodyear korzysta z ponad 125 lat doświadczenia w kształtowaniu przyszłości mobilności i opracowywaniu wiodących na rynku opon. Tego lata z dumą oferujemy jeszcze większą gamę nagradzanych opon Eagle F1 Asymmetric 6, które zapewniają wyjątkowe wrażenia z jazdy, a także dobrą wydajność i korzyści ekonomiczne niezależnie od tego, jakimi samochodami jeżdżą kierowcy - powiedziała Sonia Leneveu, dyrektor Goodyear ds. marketingu opon osobowych w Europie.

Opony zimowe latem? Duże ryzyko

Wiosną, gdy temperatury rosną, Goodyear zaleca kierowcom zmianę opon na letnie. Najnowszy test wewnętrzny Goodyear dowodzi, że hamowanie na mokrej nawierzchni na oponach zimowych z prędkości 80 km/h i przy temperaturze 15°C wydłuża drogę hamowania o około 2 m w porównaniu z oponami letnimi. Producent porównał drogę hamowania opony letniej Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6 z modelem zimowym Goodyear UltraGrip Performance 3 w rozmiarze 225/45 R17, a samochodem testowym był Golf 8. Podobne zalecenia wydała niezależna niemiecka organizacja motoryzacyjna ADAC, która wskazuje, że jazda latem na  opon zimowych zwiększa ryzyko wypadków.

- Im wyższa temperatura, tym większa różnica w osiągach. Jazda na oponach zimowych w lecie powoduje różnice  w dynamice zachowania pojazdu, podczas gdy specyficzne mieszanki i konstrukcja stosowane w oponach letnich gwarantują optymalne tempo zużycia, co ma pozytywny wpływ na przebieg, wydajność i zrównoważone zachowanie pojazdu - dodał Laurent Colantonio, dyrektor Goodyear ds. technologii w regionie EMEA.

Wskazówki Goodyear dotyczące konserwacji

Aby skorzystać z pełnego potencjału, jaki oferują opony letnie premium, a przy okazji zaoszczędzić pieniądze, warto zadbać o ich odpowiednią konserwację: 

  • regularnie kontroluj stan opon, zwracając uwagę na ewentualne uszkodzenia oraz głębokość bieżnika. Zużycie opon ma znaczący wpływ na przyczepność, zwłaszcza na mokrych nawierzchniach, ponieważ zużyty bieżnik nie odprowadza wody efektywnie.
  • kontrola ciśnienia w oponach powinna być przeprowadzana co miesiąc. Niewłaściwe ciśnienie, oprócz zwiększenia zużycia paliwa, prowadzi do szybszego zużywania się opon i, w ekstremalnych przypadkach, może być przyczyną awarii. Zaleca się ścisłe stosowanie się do zaleceń producenta odnośnie ciśnienia w oponach, które znajdują się w instrukcji obsługi pojazdu. Unikaj używania opon o indeksie nośności niższym niż zalecany.
  • o ile to możliwe, unikaj zderzeń z krawężnikami i przejazdów przez wyboje. Ponadto, wybieraj najbardziej optymalne trasy oraz zachowuj płynność jazdy, przyczyni się to do wydłużenia żywotności opon i zwiększenia efektywności paliwowej.

Źródło i fot.: Goodyear

powrót

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń